Småbarnsförälder - en dans på rosor?!

Många föräldrar väljer att "bara" berätta allt positivt som det medför att vara småbarnsförälder och får det livet att låta som en dans på rosor vilket inte är fallet (enligt mej). Det är en underbar tid men den är faktiskt samtidigt också jobbig och krävande. Det är en helt ny upplevelse och man lär sej för varje dag.
Missförstå mej inte och tro att jag tycker det är pest och pina att ha barn för det är det absolut inte, jag ångrar inte en sekund att jag fått Miio, dagen han kom var och är den lyckligaste stunden i mitt liv.

MEN jag vill bara att man ska få lov att känna att det är jobbigt emellanåt, alla dagar känns inte tip top utan det går faktiskt upp och ner som det gör med allt annat i livet ! Man lär sej nya saker varje dag.
Många känner sej misslyckade då de känner sej nere och deppiga vissa dagar, men så är det och dom dagarna kommer lite då och då. Och det är tillåtet att känna så även fast man är nybliven mamma eller pappa, det gör en absolut inte till en dålig förälder.
Jag undrar bara varför det är så få som inte vågar / väljer att prata om det?! Det är värt att tänka på.
-Men det måste vara för att man är rädd att uppfattas som en dålig förälder, för pressen utifrån är enorm !

Love / Therese

Permalink Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Lisa Holm

Det är sant det du skriver! Det är inte bara en dans på rosor att vara förälder.

Det är bra att man ibland får lov att känna sig lite låg och deppig när det är jobbigt utan att behöva skämmas för det!



Alla barn är ju olika också! En del är mer krävande än andra, vilket jag vet av egen erfarenhet:)

Elin var ett monster när hon var liten, ville aldrig sova, inte äta och var bara gnällig medan max inte alls är lika krävande. Men nu är Elin hur go och snäll som helst så max får väl sin period längre fram :/Det går ju i perioder det där...



Men om man behöver man lite extra tid för sig själv ibland så är det bara bra! För då kan man ge mer åt sitt barn när man känner sig piggare:)



Det kommer gå galant ska du se! Kram på dig

Postat av: Milla

Det är ett väldigt bra inlägg, Therese. Så sant så. Det är lite som om det är tabu att prata om negativa saker när det gäller föräldraskapet. Klart man vill lyfta fram de positiva och roliga sakerna framförallt. Men alla har sina svackor, absolut! Så det är bara sunt att känna så ibland.

Barnen är ju det absolut mest värdefulla vi har och alla går igenom olika faser i livet. William har till exempel blivit väldigt trotsig helt plötsligt. Känns jättekonstigt faktiskt, men det går ju över såsmåningom :) Det är ju sånt man får stå ut med.

Nu svamlade jag på rätt mycket här men... jag vill bara säga att jag håller med dig! Om nån kritiserar detta inlägget för att du vågar stå upp och säga din mening... då jääääävlar! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback